Turvallisuus polkujuoksussa

10 kesäkuuta

Karhunkierroksen jälkeen kohua syntyi pelastushelikopterilla noukitusta juoksijasta joka loukkasi nilkkansa pahasti reitillä eikä pystynyt jatkamaan omin avuin matkaa evakuointipisteelle. Pelastushelikopteri oli ainoa vehje, jolla vaikeakulkuiseen maastoon päästiin hakemaan kylmettynyt juoksija. Ilmeisesti näitä näin "vakavia" tilanteita sattuu äärimmäisen harvoin vai oliko jopa Suomessa ensimmäinen laatuaan kun helikopterilla käydään hakemassa juoksija kisoissa. Vakavan tilanteesta teki ainoastaan se, että pitkän pelastusoperaation vuoksi juoksija oli kylmissään kolmen tunnin odottelusta.

Seuratessani juoksijoita kisakeskuksessa talkoolaisena huomasin, että jonkin verran juoksijat rutisivat hakiessaan kisanumeroita sillä tällä kertaa pakollisia varusteita oikeasti tarkastettiin ja minusta tämä olisi ihan suotava käytäntö kaikissa polkujuoksukisoissa. Juoksukisan ohjeissa on kerrottu kisaan liittyviä tärkeitä asioita ja pakolliset varustukset mutta taas huomasi, että kaikki ei niitä ole lukenut. Monella uupui pakollisia varusteita. Kyseessä ei ole kisajärjestäjän kiusa vaan pyrkimys turvata juoksijoita kisan aikana reitillä. Tämän kun kaikki takoisivat päähänsä! Pakollisiksi varusteiksi nimetyt varusteet on tarkoin mietitty ja oikeanlaisina niistä on hyötyä mikäli sinulle tai juoksijakollegalle sattuu jotain- varmaan kaikkien polkujuoksukisojen säännöissä lukee, että toista juoksijaa on autettava ja suorituksen hylkääminen voi olla edessä jos käy ilmi, ettei ole ole auttanut.

Pakollisena varusteena on ideaaliside jonka joku on korvannut joskus kuuleman mukaan lyhyellä pätkällä ideaalisidettä. Saanen kysyä mitä järkeä on ottaa vain pätkä ideaalisidetta mukaan  josta ei ole sitten mitään hyötyä jos esimerkiksi nilkka venähtää ja se kaipaisi tukea. Tukemalla nilkan ideaalisiteellä pystyisit ehkä jatkamaan kisan loppuun tai lähimpään huoltoon mutta 20 cm ideaalisidepätkällä et saa sidottua nilkkaasi eikä oikein mitään muutakaan vaan jäänee ehkä nenäliinaksi tai vessapaperiksi. Vaikka kisaohjeissa ei mainita, että ideaalisiteen on oltava kokonainen niin maalaisjärkeä saa ja kannattaa käyttää. Mieti mistä on eniten hyötyä.
Varsinkin ultrapolkujuoksumatkoille lähtiessä kannattaa panostaa hyvään kuoritakkiin ja kunnon avaruuslakanaan. Avaruuslakanoita on eri kokoisia ja jos mietitään loukkaantumisen kannalta asiaa niin mitä isompi avaruuspeite on joka repusta löytyy niin sen enemmän siitä on hyötyä. Varsinkin jos on isokokoinen mies niin ei sillä perus avaruuslakanalla peitä kuin toisen jalan jos haluaisi saada jonkin ruumiinosan pysyvän lämpimänä.  Ymmärrän, että halutaan säätää juoksurepun tavaroiden painon kanssa mutta suosittelen myös miettimään varusteita oman turvallisuuden kannalta katsottuna. Suurin osa varmasti miettiin, että "eihän minulle ainakaan mitään satu", mutta ikinä ei oikeasti tiedä mitä pitkän juoksun aikana tapahtuu. Keliolosuhteet ja muut juoksijat voivat vaarantaa juoksusi. Joku toinen juoksija voi vahingossa kompastua ja kaatua päällesi tai sää voi muuttua kesken juoksun kovastikin. Kaikkeen kannattaa oikeasti varautua. Siinä vaiheessa kun jotain sattuu jopa sinulle vaikka oletit ettei sinulle koskaan satu mitään niin varmasti mietit miksi ostit pienemmän avaruuslakanan vain sen takia, että se painoi 20 g vähemmän.  Kuoritakki on asia jonka ostamiseen kannattaa varata aikaa ja tutkia kunnolla kaikkia markkinoilla olevia vaihtoehtoja. Vaikka kuoritakkia ei perus juoksulenkille välttämättä tarvitse niin juoksu ääriolosuhteissa vaatii kunnon kuoritakin joka pitää yläkropan lämpimänä, suojaa tuulelta ja  pitää veden takin ulkopuolella.  Ääriolosuhteita on täällä Suomessakin nähty juoksukisoissa kun kesäinen sää onkin muuttunut vuorokauden aikana jäätihkusateeksi kovan tuulen kera.

Turvallisuudesta huolehtimiseen kuuluu osana myös ottaa tarpeeksi nestettä ja energiaa mukaan on kyse sitten pidemmästä lenkistä tai polkujuoksukisasta. Koen todella tärkeäksi asiaksi ottaa selvää ennen kisaa mitä energiaa oma kroppa sietää juoksukisoissa vaikka onhan välillä niitä kisoja, että vaikka olisi testannut ja todennut jonkun geelin tms.  toimivan niin kisoissa ei sama toimikaan. Energiatarpeen arviointiin liittyen onkin syytä katsoa tapahtumajärjestäjän ohjeista ja kartasta missä kohtaa huoltopisteet ovat, jotta nesteet ja energia riittävät seuraavaan huoltoon asti. On mielestäni pienempi paha kantaa vähän liikaa kuin liian vähän, ettei kisa jää kesken kun enegiat loppuu liian vähäisten eväiden takia. Ottakaa siis selvää missä on huoltopisteet, kilometrit huoltopisteiden välillä ja mitä eri huoltopisteillä tarjotaan, jotta osaat varautua näihin eikä tule yllätyksenä, että huoltopisteiden väli olikin 25 kilometriä ja nesteet loppuivat jo monen monta kilometriä sitten. Riittävä energiansaanti koko juoksun ajan takaa todennäköisesti onnistuneen kisan loppuun asti.

Minä kannan juoksurepussa pidemmillä lenkeilläkin mukana energian ja nesteen lisäksi suolaa, nesteytystabletteja, avaruuslakanan, nenäliinoja ja  ideaalisiteen. Mikäli on hieman viileämpi keli niin juoksurepussa kulkee näiden lisäksi myös ekstra vaatteita. Mitä vain voi kuitenkin tapahtua ihan niillä tutuillakin poluilla eikä vain juoksukisoissa. Samalla kroppa tottuu kantamaan tuttua tavaramäärää. Älä siis pihistä turhissa asioissa vaan mieti maalaisjärjellä mitkä on niitä asioita joissa kannattaa säästellä (jos niitä on).

Nautinnollisia lenkkihetkiä kaikille! :)


You Might Also Like

0 kommenttia

Like us on Facebook

Subscribe